24 Şubat 2014 Pazartesi

Autocad'de Hizalama Komutu (Align)

Merhaba,
Autocad'e özellikle yeni başlayanların nasıl yapacakları konusunda kafalarının karıştığı bir komuttur hizalama.
Ama birkaç dikkatli uygulamadan sonra aslında çok basit olduğunu fark edeceksiniz.
Komutumuz Align (Hizalama) kısayolu al

Öncelikle amacınız bir nesneyi, çizgiyi, objeyi vs ikinci bir nesne, çizgi, obje vs ye hizalamaksa doğru komuttasınız.

Hizalama komutu iki şekilde çalışır.
1. Ölçekleyerek hizalama 
2. Olduğu gibi hizalama

Komut bu iki şıkkı size bir soru yönelterek işleme alıyor. Bunu birazdan okuyacaksınız.
Komuttan kısaca bahsetmek gerekirse; komut sizden öncelikle hangi nesneyi nereye hizalayacağınızı belirlemenizi ister. Komuta girmeden önce hangi nesne hareket edecek karar verin. İkinci aşamasında ise sizden 2 adet nokta girmenizi isteyecek. Bu noktalar sizin "hizalama" noktalarınız olacak. Üçüncü aşamada ise az önce belirttiğim ölçekleyerek mi hizalayacaksınız yoksa olduğu boyutta mı hizalanacak bunu sorar ve komut işlemini yapar. Başlıyoruz..

Birinci adım: Hangi nesne nereye hizalanacak? Benim örneğimde ben 1 ve 2 şeklinde belirttim. 1. nesne hareket ederek 2. nesneye göre hizalanacak.






Ekrandaki 1 ve 2 numaralı objeler gördüğünüz gibi  farklı açılarda ve farklı boylarda. 

Komutumuzu çalıştırıyoruz. al enter veya align enter dediğinizde komut satırı ve imleç "select object" der. Yani "hizalanacak olan" nesneyi seçmenizi ister. Ben 1 numarayı seçip enter diyorum.

Komut ikinci aşamada sizden iki nokta seçmenizi isteyecek. "Taşıma Noktaları" Nesneyi hangi noktalardan tutup nereye taşıyacağınızı sorar. Burası biraz karışık gelebilir, dikkatli okuyun.

İlk resimde olduğu gibi 1 numaralı nesnenin düzgün bir kenarına (ben uç noktasından tuttum) tıklayın. Çizim yapıyormuşsunuz gibi bir çizgi gelecektir imlece (kılavuz çizgi). Daha sonra sarı çizgi üzerinde nereye taşımak istiyordanız bir noktasına tıklayın. Ben uç noktaları kullandım Böylece ilk noktayı nerden nereye taşımak istediğinizi göstermiş oldunuz.








Komut sizden ikinci noktayı da tanıtmanızı isteyecektir. Aynı şekilde bu sefer pembe çizginin sağ ucuna tıklayın, kılavuz çizgi yine çıkacaktır, daha sonra sarı çizginin sağ ucuna tıklayıp enter deyin.



Burada şunu yapıyorsunuz aslında; Pembe çizginin alt ucunu sarı çizginin alt ucuna, pembe çizginin üst ucunu sarı çizginin üst ucuna "tanıtıyorsunuz" yani nesneyi neresinden tutup nereye taşıyacağınızı gösteriyorsunuz.

Enter dediğiniz zaman komut satırında size bir soru soracak. "Scale objects based on alignment point ? [Yes/No] " burda size sorduğu taşınan obje, taşıdığınız objeye ölçeklensin mi? yoksa olduğu ölçüde mi kalsın? 



















Benim örneğim üzerinde anlatmak gerekirse; ben uzun ve pembe olan objeyi, daha kısa ve sarı olan nesneye taşımak istedim. Komut bana şu anda pembe nesne kısalarak sarı nesnenin boyuna insin ve öyle mi hizalansın ? yoksa aynı boyda kalsın sadece hizalansın mı diye soruyor. İki seçeneği de deneyelim.

Soruya Yes veya Y enter yaparsanız "evet, taşınan nesne ölçeklensin, hem boyutu değişsin hemde hizalansın diyoruz. Y veya Yes enter yaptığınız anda pembe çizgi ölçeklenerek hizalandı ve çakışık duruma geçti. Ben hizalanan nesneyi görmeniz için Move komutuyla bir miktar taşıdım.














Resimde gördüğünüz gibi Yes diyerek ölçekle ve hizala dediğim için pembe çizgi hem sarı çizgiye hizalandı hemde boyu sarı çizgiyle aynı oldu.

Aynı işlemi bu sefer No veya N enter ile yaptığınızda sadece aynı hizaya geleceklerdir. Boyutlarında bir değişim olmayacaktır.


1 yorum: