21 Ocak 2015 Çarşamba

Autocad Divide ve Measure Komutları

Merhaba,
Autocad kullanıcılarının işine çok yarayacağını düşündüğüm iki komuttan bahsedeceğim.

Standart autocad ekranında modify araç çubuğu üzerinde bulunmayan bu iki komut çoğu zaman nerden ulaşılıyordu?, nasıl çalışıyordu? diye bizi düşündüren komutlar.

Şekli ne olursa olsun mevcuttaki bir çizgiyi istediğiniz sayıda (divide) veya sizin belirlediğiniz mesafede (measure) bölmeyi sağlayan komutlardan bahsedelim.

DIVIDE (EŞİT BÖLME)

Komuta ulaşmanın birinci yolu Draw Menüsü > Point > Divide 





















Diğer yolu ise klavye kısayolu : Div yazıp onaylıyoruz.

Komuta girdiğinizde Command satırında Select Object to Divide yazdığını görürsünüz. Komut bölmek istediğiniz çizgiyi seçmenizi ister. Ben yay olarak çizdiğim çizgiye tıklıyorum.





















Çizginizi seçer seçmez Command satırında ya da ekranda "Enter the number of segments or" ibaresi çıkar. Çizginizi kaç eşit parçaya bölmek istiyorsanız rakamsal şekilde yazıyorsunuz ve enter ile onaylıyorsunuz. Ben 5 yazıyorum.

Onayınızın ardından bölünen herhangi birşey göremediyseniz üzülmeyin. Bölünen noktaların şeklinden kaynaklı bir durum söz konusu. Bu durumu gidermek için üst menülerde yer alan Format>Point Style tıklıyoruz.





















Karşınıza gelen Point Style ekranından farklı bir nokta tipi seçiyoruz. Şu an mevcutta seçili şekil ilk sırada yer alan nokta olduğundan aslında bölünmüş olan noktalarımızı göremiyorduk.





















Ben örnek olarak üst resimde görünen nokta şeklini tercih ediyorum. Nokta şeklinizi seçtikten sonra OK ile onaylayarak çıktığınız anda ekranda Divide işlemi uyguladığınız çizginizin belirttiğiniz sayıda bölünmüş olduğunu görebilirsiniz.





















Eğer üst resimdeki gibi bir sonuç alamdıysanız ya da çizgilerim tamamı birbirine girmiş gibi görünüyorsa ekranı Regen (Re) komutu ile yenileyiniz.


MEASURE (MESAFELİ BÖLME)

Bu komut yine Divide komutunda olduğu gibi benzer mantıkta çalışır. Tek farkı bu sefer komut çizgiyi kaça bölmek istediğinizi değil kaç mm/cm/m mesafe ile bölmek istediğinizi sorar. 

Bu komutun daha doğru kullanımı için mevcutta bölmek istediğiniz çizginin toplam uzunluğunu bilmeniz gerekir. Örneğin 10 cm olan bir çizgiyi 15 cm mesafeyle bölmeniz mümkün değildir. Komut sonuç vermiyorsa çizgi uzunluğundan daha yüksek bir birim yazmışsınız demektir.

Komuta yine aynı şekilde Draw > Point > Measure ile ya da klavye kısayolu olan ME ile ulaşabilirsiniz.

Örnek olması için 13 birim uzunluğunda bir line çiziyorum. Bu dairesel veya kırıklı bir çizim de olabilir.





















Komutumuzu yukarıda belirttiğim yöntemlerin biriyle çalıştırıyoruz.

Komut sizden "Select object to measure"ile bölmek istediğiniz çizgiyi isteyecektir. Çizgimizi seçiyoruz.

Bu sefer "Specify lenght of segment or" ile kaç birim uzunlukta parçalar istediğinizi soracaktır. Ben 2 birim uzunlukta bölmesini istiyorum ve 2 yazıp onaylıyorum. Sonuç aşağıdaki gibi olacaktır.





















Eğer ekranda bölünen noktaları göremiyorsanız Divide komutunda anlattığım Point Style menüsünden nokta tipinizi değiştirmeniz gerekir. 

Kendi çizgimi özellikle 13 birim alıp 2 birim ile böldüm. Komut belirttiğiniz mesafede bölme işlemi yaparken eğer çizgi uzunluğunuz yeterli gelmezse son parçayı kaç birim kaldıysa o kadar bırakır. Benim örneğimde 13 birimi 2 birim ile böldüğümde artık parça en başta 1 birim olarak görünüyor.

Komutlarımız bunlar. Kolay gelsin.


3 yorum: